Heidi in Campania

De ervaringen die vakantiegangers met mij delen, blijven toch het leukst. Ik vind het heerlijk om de verhalen te horen, de regio Campania even door andermans ogen te zien, te weten te komen hoe anderen het hebben ervaren. Daarnaast kan ik er zelf altijd van leren om zaken in de toekomst te verbeteren of word ik juist geïnspireerd voor het organiseren van nieuwe activiteiten. Omdat ik zelf blij word van enthousiaste verhalen, deel ik deze ervaringen graag met jullie! Deze keer laat ik Heidi aan het woord die na diverse malen compleet verliefd werd op Italië.

Heidi: ‘Mijn allereerste ervaring met de regio Campania was zeven jaar geleden, toen we voor het eerst op vakantie naar het zuiden van Italië gingen. Voorheen hadden we het Gardameer, Rome, Venetië en Zuid-Tirol al bezocht en nog voor het vertrek van onze eerste vakantie in Italië had dit mooie land mijn hart al gestolen. Telkens opnieuw vertel ik aan iedereen dat het voor mij geen probleem zou zijn mocht er morgen een regel gelden dat je maar naar 1 land op vakantie mag!

Heidi en haar gezin

Prachtvakantie in Sorrento

Zeven jaar geleden verbleven wij voor het eerst in de baai van Napels, om precies te zijn in het mooie Sorrento. Wat een prachtvakantie was dat! De rit van het vliegveld naar Sorrento was minder aangenaam: wij kwamen aan op zaterdagavond laat in augustus. Het was donker, veel haarspeldbochten én enorm veel verkeer. Toch werden we meteen overdonderd door de schoonheid van deze streek! De zee, de bergen, de Vesuvius, de adembenemende uitzichten: woorden schieten tekort om deze schoonheid te beschrijven.

Ook ons hotel was een schot in de roos. We hadden een enorme kamer met een ongelooflijk groot balkon van waar we uitkeken op de zee en de Vesuvius. Gewoonweg zalig!

Tijdens die vakantie ontdekten we Sorrento, Pompeii, Capri, de baai van Napels, maakten we verschillende boottochten waarbij de kinderen het heerlijk vonden om in de zee te kunnen zwemmen. Gingen we wandelen rond en op de Vesuvius met een gids en daarnaast was er natuurlijk ook het lekkere eten, de heerlijke wijn en de Limoncello. We kwamen erachter dat de lekkernijen van deze regio er teveel zijn om op te noemen.

Verliefd

Voor ons vertrek hadden we ook het plan om tijdens die vakantie Napels te bezoeken. Omdat het toen ontzettend warm was en de minder leuke autorit bij aankomst nog vers in het geheugen lag, zagen we hier toch van af. Wel namen we ons voor om ooit terug te keren om Napels te zien. Het spreekwoord “Eerst Napels zien en dan sterven” maakten ons namelijk nieuwsgierig en we wilden daarom Napels zelf beleven.

Een aantal jaren gingen voorbij met vakanties in andere oorden, maar twee jaar geleden ging de reis naar Toscane. Daar werd ik als het ware hals-over-de-kop volledig verliefd op Italië. Tijdens die vakantie besliste ik ook om Italiaans te gaan leren. Vanaf dat ogenblik kriebelt het in mij om zo vaak mogelijk naar Italië te gaan en alle plaatsjes en streken te ontdekken.

Stedentrip Napels

In februari doen we vaak een citytrip, vanaf nu gaat deze ook richting het paradijs. Zo kwamen we onlangs in Napels terecht.

napels, naples, napoli, reizen, vakantie, inspiratie, salerno, salerno travel

Hier was het genieten van het Italiaanse leven, de sfeer, de gezelligheid, de geur, de smaak, de kleine steegjes, de trappen, de heuvels, het zee, de machtige Vesuvius. Alles samen én alles apart bekoorden ons weer. Het was genieten van de eerste tot de laatste seconde. We hebben zoveel mogelijk indrukken proberen op te doen, herinneringen vast te leggen in ons hoofd, in ons hart en met ons fototoestel. In elk hoekje, bij elke stap die je zet, overal om je heen zie je enkel puurheid, schoonheid. In 4 dagen hebben wij maar liefst 800 foto’s genomen en dan nog hebben we het gevoel dat we véél te weinig vastgelegd hebben.

Ik zou zeker aanraden om te gaan wandelen in de Quartieri Spagnoli, naar Vomero te gaan om te genieten van het prachtige uitzicht op Napels, om van het alledaagse leven in Rione Sanità te proeven en te verdwalen in de kleine steegjes van het centro storico. Ga tenslotte naar het Castel dell’Ovo om ook daar van het uitzicht over de baai te genieten en sluit je dag af met het bewonderen van de zonsondergang vanop de grote boulevard! Ongetwijfeld word je net als ik betoverd door het adembenemende Napoli.

Kracht van de Napolitaan

Ik ben vooral onder de indruk van de kracht van de Napolitanen. Deze mensen zijn zó optimistisch en geloven oprecht in een betere toekomst ondanks de moeilijkheden waar ze toch dagelijks mee geconfronteerd worden. Het is zo fijn om te merken dat de mensen er alles aan doen om je van hun stad te laten houden, ze in je hart te sluiten, om je de schoonheid te laten ontdekken en het negatieve imago dat Napels soms heeft te verpulveren.

Op een ochtend hebben we in de Spaccanapoli een aantal ansichtkaarten gekocht van een werkloze man. Hij had ons verteld over z’n familie die hij moest zien te onderhouden, waaronder ook z’n zieke moeder. De volgende dag zagen we diezelfde man bij het Castel dell’Ovo. Hij herkende ons, kwam spontaan naar ons toe, bedankte ons nog eens uitgebreid voor onze “aankoop” van de vorige dag, gaf ons tips over wat we zeker nog moesten zien en doen en wenste ons nog een fijne vakantie. De dankbaarheid van deze man was zo immens dat we er even stil van waren. We hadden voor €2 aan kaartjes gekocht bij de beste man…

naples, napels, napoli, salerno travel salerno, stedentrip, vakantie

Geloof en bijgeloof

Ook al wisten we reeds dat Italianen heel gelovig zijn, waren we in Napels toch verrast van het diepgewortelde geloof bij zowel de oudere als jongere bevolking. Er zijn ontelbare kerken in Napels, in een groot aantal wordt er verschillende keren per dag een mis opgedragen die steevast door heel wat mensen bijgewoond wordt. Hier werden we toch wel even stil van.

Van de eerste tot de laatste minuut hebben wij met volle teugen van ons verblijf in Napels genoten. Wij hebben opnieuw geproefd van het pure ongeëvenaarde Italiaanse leven en zijn ook een beetje bijgelovig geworden: we hebben Pulcinella over de neus gewreven en een corno voor goed geluk meegebracht voor onze zonen.

Ideale vakantiebestemming

Ik kan niet één reden bedenken waarom ik deze regio niet zou aanraden als ideale vakantiebestemming. Na onze terugkomst uit Napels ben ik zelfs een levende reclame voor deze streek geworden! Er is niets wat je kunt bedenken dat je hier niet kunt doen. Het is een regio gelegen aan zee, in het zonnige zuiden van het mooie Italië en biedt zóveel mogelijkheden dat je steeds opnieuw ogen en oren, maar ook tijd tekort hebt. Op die manier heb je natuurlijk wel steeds een excuus om terug te komen!

Denk aan de eilanden Capri, Ischia en Procida (waarvan deze laatste 2 staan nog op ons verlang- én to-do-lijstje) die meer dan de moeite waard zijn om één of meerdere dagen door te brengen. Daarnaast oefent de Vesuvius een enorme onweerstaanbare aantrekkingskracht uit die niet kan omschreven worden.

Een bezoek aan Pompeï is eveneens een niet te missen belevenis in deze regio.  De ruïnes zijn een getuige van de kracht van een oppermachtige vulkaan, maar tegelijkertijd van de ongelooflijke bouwwerken die in de oudheid gecreëerd werden.

pompeii, pompei, italia, salerno, italy, salerno travel, naples, napoli, napels
Pompei met de Vesuvius op de achtergrond

Even weg van de zee kom je als het ware in een andere wereld terecht, midden in het levendige Italiaanse alledaagse gebeuren. Kleine steegjes, wapperende was, koffiebars, terrasjes, marktjes, koopwaar uitgestald op straat, leven op straat en ga zo maar door. Naast mooie wandelingen, kun je je evengoed uitleven op de fiets of verloren lopen in één van de vele musea of imposante kerken. Elke dag kun je afsluiten met een heerlijk diner vergezeld van een zalige wijn in één van de vele gezellige trattoria’s of pizzeria’s. Nergens vind je lekkerder eten dan in Italië en in het zuiden weten ze met een paar simpele ingrediënten gerechten tevoorschijn te toveren die je een ware smaakexplosie bezorgen.

Samengevat: Je wilt gewoon verdrinken in het leven in deze streek!’

italia, italie, napels, naples, napoli, salerno, salerno travel, eten, italiaans eten

Reisgids

Wil jij de geheimen en mooiste plekjes in Napels ontdekken? In de reisgids van Salerno Travel, Napels, Salerno & de Amalfikustkomt Napels uitgebreid aan bod. Met een mooie routes die leiden langs de hoogtepunten in verschillende wijken en leuke adressen om te eten of een drankje te doen, kun je op stap in één van de meest fascinerende steden van Europa.